تماس با ما                ثبت اطلاعات 

 

مستندی درباره سهراب شهيدثالث

 محمود بهرازنيا، فيلمساز و بازيگر ايراني مقيم آلمان، مراحل پاياني مستند بلندي را درباره «سهراب شهيدثالث» با عنوان «ستاره‌ دنباله‌دار» به اتمام مي‌رساند.

 سهراب شهید ثالث (7 تير 1323 تهران – 10 تير 1377 شيکاگو) کارگردان، فيلمنامه‌نويس، مترجم، و تدوينگر سينما بود. اين کارگردان مطرح ايراني به عنوان يکي از آغازگران موج نوي سينماي ايران شناخته مي‌شود. او براي مدتي کوتاه از اعضاي کانون سينماگران پيشرو بود. فيلم‌هاي او مانند: «يک اتفاق ساده» (1352)، «طبيعت بي‌جان» (1353) و «در غربت» (1354) برنده جايزه‌هاي بين‌المللي شده‌اند.

 محمود بهرازنيا مي‌گويد: مستند «ستاره دنباله‌دار» که ساخت آن از حدود يکسال و نيم گذشته آغاز شده است به فعاليت شهيد ثالث پس از ورود به آلمان، زندگي و ساخت 14 فيلم بلند سينمايي اين هنرمند در غربت مي‌پردازد، چرا که بيشترين بخش زندگي شهيد ثالث در آلمان سپري شده و فيلم‌هاي اين سينماگر ايراني به زبان آلماني و درباره مسائل جامعه آلمان است. جايي که براي ساخت چنين آثاري همواره با موانع و مصائب بسياري روبه رو بوده است.‌

 کارگردان و تهيه‌کننده‌ مستند «ستاره‌ دنباله‌دار» که درگذشته در حرفه‌ مهندسي شيمي در آلمان فعاليت داشته، فارغ التحصيل دانشکده هنرهاي زيبا و تجسمي شهر هامبورگ است و موضوع پايان‌نامه تحصيلي خود را نيز به سينماي سهراب شهيد ثالث اختصاص داده و در زمان حيات شهيد ثالث به نگارش درآورده است.

 وي پس از سال‌ها تحقيق و پژوهش در باب زندگي و سينماي شهيدثالث، سرانجام پس از گذشت يکسال و نيم، فيلمبرداري مستمر و گفتگو با شخصيت‌هاي برجسته‌ سينماي آلمان از جمله «ورنر هرتسوگ»، کارگردان و حامي سهراب شهيد ثالث و همچنين همکاران و عواملي که طي ساليان با شهيد ثالث همکاري داشته‌اند را به پايان رسانده و اين روزها مراحل نهايي اين مستند سينمايي را سپري مي‌کند.

 به گفته محمود بهرازنيا علاوه بر حضور بازيگران اصلي فيلم «اتوپيا»، «در غربت»، «نظم» و... دستياران، صدابرداران، فيلمبرداران و هنرمنداني که در خارج از ايران با او همکاري داشته‌اند، «ماشا شهيدثالث» تنها فرزند سهراب شهيدثالث نيز در اين مستند حضور دارد.

 همچنين چند تن از چهره‌هاي شاخص ِمنتقد، فرهنگي و هنري سينماي آلمان که در معرفي شهيدثالث به جهان سينما نقش بسزايي داشته‌اند، در اين مستند از تجربيات، همکاري و دوستي خود با شهيد ثالث صحبت مي‌کنند.

 به گفته محمود بهرازنيا، مستند «ستاره دنباله دار»، براي اولين بار تصاوير هرگز ديده نشده‌اي از اثر تازه يافته‌ سهراب شهيدثالث را نيز تقديم دوستداران اين هنرمند استثنايي و بنيانگذار سينماي نوين ايران خواهد کرد.

 سهراب شهيد ثالث، کارگردان، فيلمنامه‌نويس، مترجم و تدوينگر ايراني که بيش از 20 سال ساکن آلمان بوده و 14 فيلم بلند سينمايي در اين کشور ساخته، هم دوره هنرمنداني همچون ناصر تقوايي، علي حاتمي، بهرام بيضايي، داريوش مهرجويي، پرويز کيميايي، مسعود کيميايي و عباس کيارستمي بوده است.

 او بيش از 22 فيلم کوتاه و بلند مستند و 14 فيلم سينمايي ساخت؛ دستکم دو فيلم نخست او، «طبيعت بي جان» و«يک اتفاق ساده» که در ايران ساخته شده‌اند، در زمره آثار مهم سينماي ايران و جهان به شمار مي‌روند. وي که از آغازگران موج نوي سينماي ايران به شمار مي‌رود، از بنيانگذاران کانون سينماگران پيشرو نيز بوده است.

 محمود بهرازنيا که آثاري از جمله «راه بهشت»، «عروسي ديجيتالي»، «زنان قدرتمند ايران»، «در نزديکي کيارستمي» و «شاهزاده» و همچنين مستند بلند «پاره اي از تن من» را با همکاري «ويم وندرس» کارگردان آلماني در کارنامه خود دارد، از دوستان نزديک و همکاران سهراب شهيد ثالث در آلمان بوده است.

اين فيلمساز و بازيگر ايراني مقيم آلمان 15 سال پيش هم براي اولين بار در ايران بزرگداشت و نمايش فيلم‌ها و عکس هاي سهراب شهيدثالث را با همراهي و حمايت اعضاي «انجمن سينماگران آزاد ايران» در خانه هنرمندان ايران برگزار کرده است.

دسته بندی مطالب