تماس با ما                ثبت اطلاعات 

 

افتتاح خانه مستند تبریز توسط استاد حسین ترابی

 با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در مجتمع سینمایی 29 بهمن تبریز، استاد حسین ترابی، مستندساز پیشکسوت سینمای ایران خانه مستند تبریز را افتتاح کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این مراسم با حضور آقایان استاد «حسین ترابی»، دکتر «محمد محمدپور» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، «حسین آذرنیا» مدیرعامل سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تبریز، «سیدمحسن لطیفی» مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی، «مرتضی رزاق کریمی» قائم‌مقام مرکز گسترش، «رامین حیدری فاروقی» رئیس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران، «علی محرمی» معاون هنری اداره کل ارشاد تبریز، «سام کلانتری» مدیر جشن مستقل مستندسازان خانه سینما، «شهنام صفاجو» مدیر روابط عمومی مرکز گسترش، «یونس مقدم» و «علی‌اکبر افتخار» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انجمن سینماگران تبریز، «سعادتعلی سعیدپور» مستندساز تبریزی و جمعی دیگر از مستندسازان و مسئولان محلی، در سینماتک مجتمع سینمایی 29 بهمن تبریز برگزار شد.

در این مراسم ضمن تاکید بر ویژگی‌های فرهنگی هنری شهر تبریز، اظهار امیدواری شد تا با افتتاح خانه مستند تبریز و رونق برنامه‌های آموزشی، نمایشی و تولیدی مستندسازان تبریزی، نسبت به معرفی این شهر تاریخی در آستانه‌ی سال 2018 که «تبریز» به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی خواهد شد، اقدام گردد.

محمدپور: ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در حوزه مستند بسیار بالاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی طی سخنانی در این مراسم گفت: استان آذربایجان‌شرقی در حوزه مستند از نظر فضا، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، گردشگری، موقعیت‌های شهری، طبیعی و استعدادهای انسانی ظرفیت‌های بالایی دارد و امیدوارم در کنار شما دوستان عزیز، شاهد موفقیت‌های چشمگیری در حوره سینمای مستند استان آذربایجان شرقی باشیم. 

محمدپور گفت: افتتاح خانه سینمای مستند تبریز را به فال نیک گرفته و امیدواریم به سمت نقطه‌ای حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر حرکت کنیم؛ چرا که با حرفه‌ای‌تر شدن فضا، تشکل‌های حرفه‌ای نیز شکل می‌گیرند. من اعتقاد دارم که با فراگیرشدن این تشکل‌ها به خصوص در حوزه‌های تخصصی، شاهد رقابت بیشتر خواهیم بود.

آذرنیا: مستندسازان طیف مظلوم جامعه هنری هستند

حسین آذرنیا نیز در این برنامه اظهار داشت: مستندسازان طیف مظلوم جامعه هنری هستند. خاطرم هست که مرحوم ملاقلی‌پور می‌گفت «زمانی که جنگ آغاز شد و ما دوربین به دست در جبهه‌ها حضور داشتیم، به ما می‌گفتند به جای دوربین اسلحه به دست بگیرید، اما جنگ که تمام شد همین آدم‌ها آمدند و تصاویری از عملیات‌های جنگی می‌خواستند.» 

وی تاکید کرد: تاریخ باید چند دهه جلو برود تا ارزش کار مستندسازان مشخص شود. ما از تاسیس خانه مستند تبریز و حضور کاروان سینماحقیقت در شهر تبریز استقبال می‌کنیم؛ این یک نقطه قوت است و مسلماً اتفاقات خوبی هم رقم خواهد خورد.

رزاق‌کریمی: امیدوارم در رویداد «تبریز ٢٠١٨‌« جریان ماندگاری از طریق سینمای مستند ایجاد کنیم

مرتضی رزاق‌کریمی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: امیدوارم در رویداد «تبریز ٢٠١٨‌» که شهر تبریز به حق به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، بتوانیم از طریق سینمای مستند جریان ماندگاری ایجاد کنیم.

وی افزود: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که با زبان سینما می‌توانیم با دیگر ملت‌ها تعامل داشته باشیم. تبریز یکی از کانون‌های تمدن و فرهنگ ایران اسلامی است و بر این اساس شاید یکی از بهترین راه‌های معرفی سرزمین‌مان، ارائه صدا و تصویر واقعی از کشور و تمدن ایران باشد.

رزاق‌کریمی ضمن تاکید بر تفکر و اندیشه در حوزه توسعه پایدار خاطرنشان کرد: ما ضمن ارزش گذاشتن به تمدن و فرهنگ دیرینه‌ای که داریم، باید به توسعه پایدار هم توجه کنیم که یکی از الزامات آن توسعه فرهنگی است.

نایب رئیس خانه سینما افزود: سینمای مستند باید آیینه‌ی زمان خودش باشد. از طریق سینمای مستند علاوه بر ارتباط با فرهنگ کهن و تمدن‌های پیشین، می‌توانیم تصویر جامعی از دوران خود را ببینیم و برای رفع مشکلات کوشا باشیم.

رزاق‍کریمی افزود: قدمی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برداشته شده است، قطعاً با حمایت و پشتیبانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همراه خواهد بود و حمایت‌های فکری، معنوی و سایر مواردی که در چارچوب تفاهمنامه باشد، صورت خواهد پذیرفت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با ارتباط مستمری که بین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و خانه سینما با خانه مستند تبریز ایجاد خواهد شد، ضمن تبادل نظر، انتقال تجربه و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، شاهد رشد و بالندگی سینمای تبریز در استانداردهای جهانی باشیم. 

در ادامه این مراسم و پس از افتتاح خانه مستند تبریز، مستندسازان تبریزی در نشستی با حضور آقایان استاد حسین ترابی، مرتضی رزاق‌کریمی، رامین حیدری فاروقی و سام کلانتری شرکت کردند و به طرح مشکلات، سوالات و پیشنهادت خود پیرامون سینمای مستند پرداختند. 

دیدار با حجت‌الاسلام «احمد حمیدی» معاون فرهنگی هنری و «حسین آذرنیا» مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در خانه هنرمندان تبریز نیز از دیگر برنامه‌های این گروه فرهنگی در شهر تبریز بود. شهرداری تبریز به عنوان میزبان کاروان سینماحقیقت، در اواخر آذرماه پذیرای جمعی از اساتید، هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمای مستند کشور خواهد بود.


منبع: وب سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 

دسته بندی مطالب