تماس با ما                ثبت اطلاعات 

 

تبریز میزبان کاروان سینما حقیقت می‌شود

 با امضای تفاهم نامه همکاری میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تبریز، آیین نکوداشت سینمای مستند تبریز در یازدهمین جشنواره مستند سینما حقیقت برگزار شده و شهر تبریز میزبان کاروان جشنواره حقیقت خواهد شد.

این تفاهم نامه عصر دیروز (یکشنبه 19 شهریور 96) میان حسین آذرنیا؛ مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و مرتضی رزاق کریمی؛ قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به امضا رسید.

رزاق کریمی در این خصوص اظهار داشت: انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام یکی از ویژگی هایی است که در جشنواره سینماحقیقت مورد توجه قرار می گیرد. نخستین گام ها و اولین ها در بسیاری از مسائل فرهنگی در شهر تبریز اتفاق افتاده است؛ مانند تئاتر، چاپ، سینما و موضوع «تبریز 2018» فرصت مناسبی است تا این شهر فرهنگی در سطح جهان اسلام مطرح شود.در ادامه، قائم مقام مرکز گسترش توضیحاتی پیرامون این تفاهم نامه ارائه داد و گفت: در طول برگزاری یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، میزبان 20 مستندساز برجسته تبریزی خواهیم بود و ضمن تخصیص غرفه و نمایش آثار منتخب آنها، در ضیافت بخش بین الملل جشنواره از این عزیزان تقدیر خواهیم کرد. ضمن این که نکوداشت دو پیشکسوت سینمای مستند تبریز، از دیگر برنامه های این بخش ویژه است که با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایای نقدی به آنان در مراسم اختتامیه جشنواره همراه خواهد بود.

به گفته رزاق کریمی، پس از پایان جشنواره سینماحقیقت نیز کاروان سینماحقیقت متشکل از اساتید، مستندسازان برجسته، داوران، برگزیدگان دوره یازدهم و خبرنگاران رسانه های جمعی به شهر تبریز سفر خواهند کرد تا نسبت به آشنایی و معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری دیار آذربایجان شرقی اقدام نمایند.

وی با اشاره به حمایت از مستندسازانی که قصد ساخت فیلم مستند پیرامون فرهنگ و تاریخ شهر تبریز را داشته باشند، تصریح کرد: در طول مدتی که کاروان سینماحقیقت میهمان اهالی تبریز هستند، مسلماً با سوژه‌هایی مواجه خواهند شد. ما پس از پایان سفر از طرح‌های مورد نظر و پذیرش شورای مستند مرکز گسترش حمایت کرده و در تولید آن‌ها مشارکت خواهیم داشت.

در ادامه این نشست، حسین آذرنیا با اشاره به نشان فیروزه جشنواره سینماحقیقت گفت: این نشان وجه اشتراک محکمی میان تبریز و سینماحقیقت ایجاد خواهد کرد. نشان فیروزه برای اهالی تبریز مانند یک سمبل است و ما رویدادهایی نظیر جشنواره‌ ملی عکس فیروزه تبریز را داریم که ذهنیت مردمان فرهنگی تبریز با شنیدن نام فیروزه به این جشنواره جلب خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مستندساز را حتی یک شب به ضیافتی دعوت کنید، مستندی از آن خواهد ساخت. این یک نقطه قوت است و ما از حضور مستندسازان در شهر تبریز استقبال می‌کنیم و مسلماً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

آذرنیا با تاکید بر این که قائل به تمیز بین فرهنگ‌ها و قومیت‌ها نیست، خاطرنشان کرد: همه‌ی ما زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و از هر کار و پدیده‌ای که بتواند اقوام و فرهنگ‌ها را به هم متصل کرده و آن‌ها را بدرستی جلوه دهد، استقبال می‌کنیم. طی یک سال گذشته در شهر تبریز، آثاری درباره‌ی مفاخر شهر تبریز و آذربایجان شرقی روی صحنه رفته است؛ هم اکنون نیز نمایشی با عنوان «زینب پاشا» در حال اجرا است که در خصوص یکی از زنان قهرمان شهر تبریز است که هشتاد سال پیش به همراه چند زن دیگر در مقابل احتکار کالا از سوی احمد پاشا و خوانین ایستاد.

وی در پایان تاکید کرد: مستندسازان طیف مظلوم جامعه هستند. خاطرم هست که مرحوم ملاقلی‌پور می‌گفت «زمانی که جنگ آغاز شد و ما دوربین به دست در جبهه‌ها حضور داشتیم، به ما می‌گفتند به جای دوربین اسلحه به دست بگیرید، اما جنگ که تمام شد همین آدم‌ها آمدند و تصاویری از عملیات‌های جنگی می‌خواستند.» تاریخ باید چند دهه جلو برود تا ارزش کار مستندسازان مشخص شود. حرکت شما در حمایت از مستندسازان شایسته است و ما هم در حد توان در کنار شما هستیم تا با امضای این تفاهم‌نامه، قدم کوچکی به آرمان‌هایی که در ذهن داریم نزدیک شویم.

در این نشست، جلال شمع‌سوزان مدیر خانه هنرمندان تبریز حضور داشت و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تشریح بندهای مختلف تفاهم‌نامه مذکور پرداخت.


 

منبع : http://www.isna.ir/news/96062011691/

دسته بندی مطالب