تماس با ما                ثبت اطلاعات 

 

 معرفی کتاب «مستند: از فیلمنامه تا تدوین» ترجمه حميدرضا احمدي لاری

عنوان اصلیمستند: از فیلمنامه تا تدوین

نویسندهآلن روزنتال

ناشر: انتشارات ساقی

موضوعکتاب مانند ساخت يک فيلم مستند از ايده و موضوع، آغاز و با پيش توليد، توليد و تکميل نهايي به پايان مي رسد.

قیمت 36000 ریال

سال چاپ: 1387

تعداد صفحات: 327

نوع جلد: شومیز

نوبت چاپ: 2

تیراژ:

شابک : 9789645675675

دیویی

شناسه ملی

کد کنگره

 

کتاب،«مستند: از فیلمنامه تا تدوین» نویسنده، تهران-۱۳۶۵، انتشارات ساقی

روزنتال در مقدمه اصلي کتاب، کمبود منابع تئوري را يک خلأ آشکار در ادبيات سينمايي به حساب مي آورد که همگام با تغييرات گسترده سينماي مستند در دو دهه اخير و با وجود دگرگوني هاي ايجاد شده در موضوع، فرم و روش هاي ساخت فيلم هاي مستند پيش نرفته اند. و همين جاست که اشاره مي کند بدترين نوع ورود به حيطه فيلم مستند اين چنين است که فيلم سازي تازه کار، با ساده انگاري و بدون فکر و تأمل کافي درون موضوع انتخابي اش شيرجه بزند و ساعت ها تصوير خام بگيرد و تازه در اين مرحله از خود بپرسد که اين فيلم ها درباره چيست يا با اين همه فيلم تصويربرداري شده چه بايد کرد؟ نويسنده در بخش اول کتاب(ترجمه شده در کتاب مستند؛ از ايده تا فيلمنامه) به بررسي ايده و موضوع در بخش تدارک عمل و ضرورت داشتن فيلمنامه مي پردازد و در بخش آغاز کار پيشنهاداتش را براي نگارش متن، طرح اوليه و ارائه آن به سرمايه گذار يا تهيه کننده ارائه مي کند. و پيشنهاد مي کند که پيش نويس فيلمنامه بايد ساده، روشن و موجز نوشته شود و مواردي مانند گزاره فيلم، زمينه و ضرورت هاي ساخت فيلم، رويکرد، شکل يا قالب و اسلوب فيلم، برنامه ريزي توليد و... در آن لحاظ شود و... و در اين کتاب به پيش توليد، توليد، پس توليد، موارد خاص و نتيجه گيري مي پردازد. نويسنده در توضيح هر قسمت به مثال هاي مختلفي اشاره مي کند و موضوع مورد نظرش را از زواياي مختلفي مورد بررسي قرار مي دهد. به عنوان نمونه در بخش پيش توليد به بودجه و قرارداد اشاره مي کند و اين پرسش را مطرح مي کند که بودجه بر اساس فيلمنامه برآورد مي شود و يا بالعکس. و در ادامه به بودجه در تحقيق، فيلم برداري، ابزار و تجهيزات، هزينه هاي عمومي و... مي پردازد. در بخش توليد نيز به مواردي چون تدارک ذهني کارگردان، کارگردان بايد چه ويژگي هايي داشته باشد، چشم کارگردان، هدايت مصاحبه و... و در تدوين به مناسبت کارگردان و تدوين گر، اولين گام هاي تدوين، ايجاد فضا براي تعمق، روش فيلم برداري از عکس، فيلمنامه تدوين و... مي پردازد.

روزنتال آن گونه که خود اشاره مي کند، در فصل هاي پيشين به روش ها و تکنيک هاي متداول ساخت مستند پرداخته است، اما در فصل نهايي کتاب پنج گونه سينما وريته، مستند داستاني، مستندهاي تاريخي، فيلم هاي خانوادگي و فيلم هاي صنعتي را که پيچيدگي بيشتري دارند، مورد بررسي قرار مي دهد. و در بخش نتيجه گيري، مسائل و چالش ها اين گونه مي نويسد: سؤال مربوط به آينده اين است که ما به کجا مي رسيم؟ بسياري از ايده ها و راه حل هاي متعارف نويسندگان و کارگردانان مستند در جهان فردا کارآيي ندارند و هر چه زودتر اين نکته را در يابيم، بهتر است. چطور بايد با قرن بيست و يکم رو به رو شد؟ مي خواهيم چه کار کنيم و اين کار را چطور انجام دهيم؟ مي خواهيم چه بگوييم؟ آيا همچنان به پيام هاي کهنه و قديمي مان مي چسبيم يا پيام هاي تازه اي ارسال مي کنيم؟ مخاطب ما کيست؟ آيا فيلم هاي ما از همان قالب هاي کهنه استفاده مي کنند يا چهارچوب هاي ابتکاري و نويني خواهند داشت؟

اين کتاب حاصل مجموعه سمينارها و سخنراني هايي است که روزنتال در مدرسه ملي فيلم استراليا و دانشگاه استانفورد براي دانشجويانش برگزار کرده است.